السبت، 5 ديسمبر 2009

يا بلادى أنا امتى هكبر وأطول النخل وأقدر!!




يا بلادى انا امتى هكبر وأطول النخل واقدر!!





هـُــــــــــــــــــــــــــــــوى أصحابـــى!

وانا قاعده كده مخنوقه وعندى حاله ملل من النت والكمبيوتر والحياه باكملها خاصه انى بقالى مده مش عارفه اتلم على ورق وقلم واكتب اى حاجه!
لأن الحياه بقيت متقندله بستين قنديل .. لا قنديل ايه هى متهببه بستين هباب ...خاصه بعد احباط اخر مسابقه للتربيه والتعليم.



وانا قاعده كده جاتلى مسج على الفيس بوك اغنيه بكار ومكنتش سمعتها من زمان اوى .. لقيت منير بيقول .. تمرين اول وتانى وسؤال فى عنيه نادانى .. كنت مفكره انه هيساله اما اكبر هشتغل ولا لاء .. لقيت بكار ده غلبان اوى وبيقوله



يا بلادى انا امتى هكبر وأطول النخل واقدر!!

قولته اسكت لنا ساكت يا عم بكار ده سؤال يا راجل .. بالزمه فى حد يسأل عمو محمد منير  فى سؤال تافه كده؟

يا ترى بكار كان قصده ايه؟ قصده فعلا انه نفسه يكبر ويقدر انه يلمس النخل ويجيب بلحه من النخله ويقول هُـــــــــوى اصحابى انا اخيرا قدرت اجيب بلحه طعمها حلو من فوق النخله؟ ويطلعلهم لسانه وياكلها ويمشى!



ايه التخلف ده ؟ معقول؟.بكار اعقل من كده يا جماعه ده مثل اعلى وقدوه لكل الشباب الى زى الورد .. بكار لو كبر ولمس النخله مش هياكل بلحه واحده منها ... ده هيأكل النخله بفروعها كمان لو قدر .

بكار لو يعرف انه بعد ما يكبر لا هيطول بلح النخله ولا حتى بلح الشام كان قال يا ريتنى كنت فضلت صغير ولا كبرت ولا طولت النخل !


ويا سلام لو كان بكار بقى كبر وطول كده وبقى شاب طويل عريض يفّرح كده زى باقى شباب البلد وبعد ما كبر وحقق امنيته ولمس النخله الى قدام بيتهم  الى كان زارعها وهو عيل صوغنون عنده حداشر سنه طلع فوق النخله لقاها 
(( خــــــــــــــــــاوية على عروشـــها))
.. ايه ده خاوية ؟؟ اسمها متنفضه يا استاذة ..


اه ممكن وليه لاء ممكن يكون واحد زميله  زى الواد حسونه بتاع المشاكل ده مستناش انه يكبر وفضل كل يوم يرمى طوبه وياخد البلح من النخله اول باول و فضل يلم فى البلح ده يوم ورا التانى من غير ما بكار ياخد باله وعمله تمر وعلى ما كبر عمل خميره حلوه وبقى معاه فلوس كتير وعمل مشروع يأكله لــــــــــــــــوز و وعمكم بكار عمال يدرس ويرسم ويلعب مع الست رشيدة واخد الشهادة وعلقها لمامته على باب الأوضة وقعد جنبها وبعد ما كبر ملقاش ولا بلحه فى النخله!


لا وايه شوفوا بقى الكوبليه الى خنقنى بيقول لمــصر ايه
.. واقطف من ورد توشكى واعملك عقد مرمر .. يعنى هم استصلحوا توشكى مخصوص عشان يزرعوا فيها ورد وبكار يجيب رشيدة وتلعب هنا وهناك وتقعد تقوله ماء ماء يقولها كلى الى يعجبك يا رشيده ده خير بلدنا !


وحياة خالى حسن الى ما اعرفه انا ما سمعت عن مشاريع توشكى دى الا وانا فى سن عمكم بكار ده ومن يومها ماسمعت عنها تانى ولا سمعت انهم استصلحوا مشاريع تانيه ولا حتى مشاريع توشكى جابت نتائج مفرحه ولا سمعت ان شباب بلدنا راحوا اشتغلوا ولا سمعت ان البطاله مشكله واتحلت وعمالين يقولوا توشكى جديده سنه الفين ..نستنى بقى عشرتاشر سنه كمان عشان تبقى الفين وعشرتاشر على ما توشكى تخلف بامبينو جديد ويسموه توشكى الاول ..

هاروح اجيب مج شاى واجى احسن انا دمى فار ...

-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_


انا جيت وجبت قطه للفار الى كان هنا من شويه ...  بس بصراحه القطه قامت بالواجب لانه كان فار ابن تيت تيت عمال يلعب فى مخى .. وكان ممكن اقول حاجات ملهاش اى اساس من التهييس.


وبعد ما شربت مج الشاى الغلبان الى قرفاه فى حياته معايا قررت انى متكلمش تانى عن بكار ولا عن حلمه انه يبقى نخله .. عفوا انه يكبر ويلمس النخله !


لانى بعد ما حققت ودقتت فى بواطن الامور اكتشفت انى بتعب نفسى على الفاضى  وعماله اخد فى شهادات وكورسات وحوارات فارغه وبدفع فلوس ودم قلب ابويا  فى بلد لو كحت فى الفحت مش هلاقى بشهادتى ده اى وظيفه لا مرموقة ولا محروقة !!


وهاسرح بالشهادات بتاعتى عن قريب فى سوق العمله الحره وابيعهم واخد فلوسهم واشترى توك توك احسن اهو حاجه تتدخلى فلوس بدل ما انا عاطله عن العمل وعاله على ابويا كده ... وتبقى مصيبه لو قالولى ان شهاداتى لوكال وملهاش لازمه وفى منها كتير وفاصلوا معايا فى الاسعار... ساعتها بقى هطلب مساعده الجمهور !


هناك 5 تعليقات:

  1. أولاً طبعاً إنتي عذبتي بكار معاكي والولد ملوش ذنب فهي أحلام طفوليه لا يعلم عن واقعها شيئاً , موضوع توشكي كما قولتي أنا أيضاً سمعته عنه وأنا في سن بكار كده ولحد دلوقتي ما اعرفش عنه حاجة , بجد مقالة جميلة
    للأمام دائماً
    وننتظر جديدك

    ردحذف
  2. اهلا بيك يا حاتم ..

    اولا حقك عليا يا بكار مكنتش اقصد ازعلك وربنا ده اولا وثانيا بقى اصل بكار غاظنى اوى لانه بريئ زينا واحنا صغيرين

    ميرسى لمرورك وتعليقك القيم يا حاتم

    ردحذف
  3. هههههههه والله بكار دا عسل وانتي كمان سكر
    بس تصدقى بكار دا يستاهل الحب والله وحشني

    ردحذف

  4. زواج | موقع زواجى سعودى| موقع زواج مسيار
    موقع زواجى موقع سعودى يخدم خدماته فى التعارف الجاد من اجل الزواج لجميع المسلمين بكافة دول العالم
    تعرف على آناث تقبل التعدد – آناث تقبل المسار
    تعرفى على اخر طلبات الذكور من كافة دول العالم العربى والاسلامى
    موقع زواجى هو بوابتك لإختيار شريك حياتك

    زياره الموقع
    http://zwaji.com/register.php?affID=139
    اضغط هنا
    فيس بوك:
    https://www.facebook.com/zwaji
    تويتر
    https://twitter.com/zwaji

    ردحذف

  5. عيادات جلدية فى الرياض I جراحة تجميلية فى الرياض

    تساقط الشعر
    الكثيرون يعانون من مشكلة تساقط الشعر، حيث تعتبر من المشاكل المشتركة بين الرجال والنساء وهنالك العديد من الطرق لعلاجها منها:
    - الأدوية والبخاخات
    - حقن الميزو (الحقن الفرنسي)
    وقد نلجأ في بعض الأحيان إلى زراعة الشعر

    مركز راما بريمر يقدم هذه الخدمة والعديد من الخدمات الاخرى فى مجال جراحات التجميلية بأعلى مستوى من الكفاءة
    تعرف على مزيد من خدماتنا
    الاتصال على
    920011224

    http://ramapremiere.com/

    ردحذف

اهلا وسهلا بالناس الى شرفتنا