الأحد، 9 أغسطس 2009

انا على الطريقة الصينية

السلام عليكم

متستغربوش ولا تندهشوا

انا قررت انى اعمل لنفسى وصفه والكل يجربها

زى ما فى اكل بيتعمل بالطريقه الايطاليه والفرنسيه والمصريه

ممكن نعمل طريقه تعامل على الطريقه الى تعجبنا

وبما ان معظم الناس فى مصر مبتحبش الاكل الصينى

او بتقرف منه بمعنى اصح

فانا قررت انى اعمل وصفه لنفسى بالطريقه الصينيه

ليه بقى يا دوليتا اخترتى الطريقه الصينيه الى محدش بيحبها؟

اولا: الناس دى او الصينين بيخترعوا اى حاجه ومن كل حاجه وبابسط الطرق واحنا بنحس انها حاجه جامده جدا

ثانيا: الحاجات الصينى عمرها قصير جودتها يعنى مش قويه اوى زى الفرنسيه واليابانيه مثلا وانا مش بروفسيره فى مجالى واكيد مش هتبقى طريقتى سليمه لمده طويله

ثالثا : وهو ده المهم رغم ان الاكل الصينى مفيد جدا للصحه الا اننا مبنحبهوش ولان طريقتى سهله ومفيده فاكيد محدش هيحبها

ليه محدش هيحبها؟؟ امال بتعمليها ليه؟

محدش هيحبها لان ربنا اما وزع الارزاق محدش عجبه رزقه ( الطمع بعيد عنكم)

واما وزع العقول كل واحد عجبه عقله

احنا شعب يحب يتكلم كتير ويكون هو التوب فى المناقشه وميسمعش لاراء الاخرين

ولو سمع بيبقى على مضض "ايوه ومحدش يجادل"

بيحب يفيد الكل برأيه ولا يستفيدش برأى حد

( حتى لو قال انا بتقبل النقد بيبقى على اعصابه)

حد هيقولى طب ما انتى منهم

انتى جايه تقولى لنا على طريقه للتعامل وشايفه ان محدش بيتعامل مع الناس احسن منك

وانك بتعرفى تتكلمى والمناقشه مع اى حد بتحطيها فى جيبك وبتبقى برضه انتى التوب

استفدتى ايه وانتى عماله ترغى وتتكلمى ومبتسمعيش لحد؟

هرد عليك بسهوله واقولك

اصلى واحده من الشعب المصرى

ومش هحاول اقنعك لان مجرد محاولتى اقناعك تدل على انى فعلا بتكلم كتير

وبما انى عايزه اوصلكم الوصفه السحريه بتاعتى الى بتعامل بيها مع كل الناس

فانا جيت وكلى فخر وغرور عشان اثبت انى واحده من الشعب ده

شعب طموح وبيحب يبقى القائد دايما

أنا

ايوه... انا اسطوره اعجبتنى نفسى منذ الوهله الاولى

انا من تيقنت ان اسلوبها سيحل مشاكل العالم اجمع

انا من نادت بالحريه للعقل والفكر

اذن فانا رائده فى مجالى

وبما ان كل واحد فينا من جواه عارف حقيقته كويس ..

مش غرور لا سمح الله ولكنها نسبه ذكائنا الغير عاديه فى معرفه اننا احسن من غيرنا

فلكل منا طريقته المثلى فى التعامل مع الاخر

واكيد شايف انه فيه عيوب ولكنه دائما فى اعتقاده انه هو الافضل

متزعلش ولا تتخض انها الطبيعه البشريه والتحفذ للوصول للكمال

ابحث بداخل نفسك وان وجدت طريقتك للتعامل مع الناس والدخول لقلوبهم باقل مجهود

فاخبرنى ماهى هى طريقتك

ملحوظه::" ان وجدتها"::

اعتقد وصلتوا لطريقتى الصينيه الى محدش هيحبها

ولو موصلتوش للوصفه السحريه

يبقى احنا فعلا الشعب الاعظم والاعرق على مدار السنين والقرون

دمت بود

هناك تعليقان (2):

  1. رائـــــــــــــع دوليتا
    بجد جميل اوي اوي
    انا عاوزه اقولك ان فعلا كل واحد شايف نفسه صح
    واقل دليل على كدا اننا بنزعل من اللي قدامنا ولما نيجي نحكي لحد الموقف ساعات بنغيرشيه بسيطه يعني علشان نبان اننا الصح والشخص التاني هو اللي غلط
    واحنا عارفين اللي بيتكلم مش بيغلط نفسه
    علشان انا امور وعسل وجميل ومش بغلط وهو اللي غلط ويطلع التاني غلطان رغم انه ممكن يكون ماغلطش
    بس انا هقولك على حاجه
    انا بزعل جدا وبتعب اوي لما اتعامل مع(معظم الناس)
    استمررررررررررررررررري
    خوخه

    ردحذف
  2. ميرسى بجد لمروك وكلامك يا خوخه
    وشكرا لرأيك الجميل ده يا قمر
    اسعدنى تواجدك

    ردحذف

اهلا وسهلا بالناس الى شرفتنا